Kaj potrebujem za aktivacijo elektronske osebne izkaznice in njena uporaba

Čitalniki in napotki za aktivacijo nove elektronske osebne izkaznice

18. Oktober 2022
Kot številni državljani, ki so po 28. marcu prejeli novo elektronsko osebno izkaznico, sem tudi sam pred kratkim prejel pismo z geslom za aktivacijo osebne izkaznice in preveril delovanje novega sistema. V nadaljevanju opisujem postopek aktivacije, kompatibilnost s čitalniki ter možnosti uporabe nove osebne izkaznice…

Nova elektronska osebna izkaznica nudi poleg funkcije identifikacijskega dokumenta tudi možnost varne prijave v portale e-storitev (kot je eUprava, eDavki…) ter možnost digitalnega podpisovanja dokumentov.

Uradna stran s podrobnim opisom elektronske osebne izkaznice je tukaj:
https://www.si-trust.gov.si/sl/eoi/

Na elektronski osebni izkaznici so nameščena naslednja digitalna potrdila:
- kvalificirano potrdilo za elektronski podpis,
- sredstvo elektronske identifikacije visoke ravni zanesljivosti in
- sredstvo elektronske identifikacije nizke ravni zanesljivosti.

Pred pričetkom uporabe elektronske osebne za namen elektronskih storitev je potrebno izkaznico aktivirati in si izbrati 6 mestno PIN kodo, ki vam bo kasneje služila za prijavo v portale in podpisovanje dokumentov.

Za aktivacijo elektronske osebne izkaznice potrebujete stični ali brezstični čitalnik.

Naše stranke za ta namen najpogosteje kupujejo spodnje čitalnike, ki so tudi uradno preizkušeni in navedeni v smernicah ministrstva:

Stični čitalnik uTrust 2700 R (priporočamo)
https://www.mave.si/citalniki/usb-citalnik-za-osebne-izkaznice-utrust-2700r.html
(primeren je tudi za uporabo drugih certifikatov, nekaterih spletnih bank in za podobne storitve)

Stični čitalnik ACR39U
https://www.mave.si/citalniki/acr39u-citalnik-pametnih-kartic-s-kontaktnim-cipom.html
(primeren je tudi za uporabo drugih certifikatov, nekaterih spletnih bank in za podobne storitve)

Brezstični čitalnik ACR1252U:
https://www.mave.si/citalniki/acr1252u-naprava-za-branje-in-kodiranje-nfc-cipov.html
(primeren je tudi za branje in pisanje na NFC čipe in za delo z drugimi kartičnimi aplikacijami)

Da bi imeli torej možnost prijave naprimer v eUpravo je potrebno najprej narediti aktivacijo kartice.

Uradna in zelo podrobna navodila za aktivacijo elektronske osebne izkaznice so tukaj:
https://www.si-trust.gov.si/sl/podpora-uporabnikom/navodila-in-napotki/aktivacija-e-osebne-izkaznice-oz-nastavitev-kode-pin-s-programom-eoiactivator/

Povzetek korakov za aktivacijo:
1. Prenesete in namestite aplikacijo eOIActivator
2. Položite kartico na brezstični čitalnik ali jo vstavite v čitalnik, tako, da čip gleda navzgor (vaša slika navzdol)
3. Odprete program eOIActivator
4. Vpišite kodo CAN, ki je 6 mestna koda v desnem robu izkaznice na strani s fotografijo
5. Vpišite Začetno geslo, ki ste ga (ali pa ga še boste) dobili po pošti
6. Izberite si varno 6 mestno PIN kodo, ki jo boste kasneje potrebovali za prijavo v portale ali za podpisovanje dokumentov
7. Pritisnite potrdi in se bo izpisalo Aktivacija e-osebne izkaznice je bila uspešno zaključena.

Zdaj jo lahko uporabljate z namensko programsko opremo ter za prijavo v e-storitve.

Na osebnem računalniku z operacijskim sistemom Windows sem uporabil čitalnik ACR39U in aktivacija v tem okolju preverjeno deluje.

Preverjanje aktivacije s programsko opremo IDProtect Client

Po opravljeni aktivaciji osebne izkaznice je potrebno zagnati program IDProtect.

Programska oprema IDProtect Client je namenjena:
- branju digitalnih potrdil nameščenih na osebni izkaznici,
- spreminjanju kode PIN oz. uporabniškega gesla,
- odklepanju e-osebne izkaznice oz. ponastavitvi kode PIN s kodo PUK.

Navodila za namestitev programske opreme  IDProtect Client so tukaj
https://www.si-trust.gov.si/sl/eoi/programska-oprema-idprotect-client/

Uporaba programa ID Protect Client

Po uspešni namestitvi programske opreme IDProtect Client je potrebno narediti naslednje: 
- vstavite kartico v čitalnik (ali jo položite na brezstični čitalnik)
- poženite program IDProtect PIN Tool

Sedaj se odpre okno s certifikatom in v naslednjem koraku vidite, če vam sistem prebere certifikat
Pod okencem Prijava brez PIN-a morate videti okence Podpis in prijava PIN valid.
Če vidite zgolj zgornje okence, morate opraviti proces aktivacije, ki je opisana zgoraj)

- v naslednjem koraku Zaprite program ID Protect Client
- odprite želeni portal za e-storitve naprimer eUprava https://e-uprava.gov.si
- izberite želeni način prijave Osebna izkaznica s čitalnikom kartic
- izberite vaš certifikat, vpišite PIN kodo, ki ste jo izbrali med aktivacijo in potrdite prijavo

Ko sem šel po tem postopku, je bila prijava v eUpravo uspešna.

Med testiranjem sem naletel na nekaj ovir ampak po ponovnem zagonu računalnika je vse delovalo normalno.

Aktivirano osebno izkaznico lahko uporabljam tako na računalniku z operacijskim sistemom Windows ter na starejših in novejših Apple računalnikih (tudi s procesorjem M1).  

Spodaj podajam še nekaj uporabnih informacij glede uporabe elektronske osebne izkaznice 

Seznam vseh elektronskih storitev
https://www.si-trust.gov.si/sl/si-pass/seznam-e-storitev-prikljucenih-na-sistem-si-pass/

Kontaktni podatki za podporo uporabnikom SI Trust, SIGEN-CA, elektronska osebna izkaznica

https://www.si-trust.gov.si/sl/podpora-uporabnikom/pogosta-vprasanja/sigen-ca-pogosta-vprasanja/

Telefon: 080 2002 (med delovniki od 8. do 22. ure) E-pošta: ekc@gov.si

Naročilo čitalnikov za uporabo osebne izkaznice:

https://www.mave.si/citalniki/usb-citalnik-za-osebne-izkaznice-utrust-2700r.html
https://www.mave.si/citalniki/acr39u-citalnik-pametnih-kartic-s-kontaktnim-cipom.html
 

Strokovni članki

Vsi članki